Deci, să lămurim câteva aspecte legate de ET. Factorul de echilibru (Offset sau ET) = cum arată o roată montată pe maşină, cât pătrunde in spaţiul roţii sau cât iese in afară. ET-ul se măsoară intre linia centrală imaginară ce străbate janta lateral pe mijloc şi suprafaţa de montare a jantei, acolo unde face contactul cu fuzeta şi se măsoară in milimetri.
Ca idee, cu cât este ET-ul mai mic, cu atât janta iese mai in afară. ET-ul nu este standard pentru o maşină, fiind mai mult o caracteristică a jantei , dar trebuie să se incadreze intre nişte intervale. Atenţie : un offset prea mare va apropia roata de suspensii existând riscul să se atingă de acestea, iar un offset prea mic va apropia (atinge) roata de aripă.
Revenind, intrebarea mea a fost clară :
"Ce ET au jantele aliaj originale cu care este livrată maşina ?" . Dacă unii nu se cuminţeau şi insistau in căutari, aflau că doar jantele standard din tablă pentru i30 au offset 47.
Azi mi-am pus anvelope de iarnă 195/65/R15 pe jante Borbet cu 7J R15 cu ET35. Din fericire nu sunt probleme, roata nu atinge nimic. De asemeni, prezoanele conice s-au potrivit. Jantele sunt SH , dar au costat 800 ron. Jantele noi din tabla (noname) costă aproximativ 1000 ron iar cele second undeva in jur de 400-500 ron.
In concluzie, dacă veţi cumpăra jante, mare atenţie la ET , să nu aveţi surprize neplăcute. Pe cât posibil probaţi jantele inainte să le cumpăraţi. Incă ceva, in general jantele "neoriginale" au nevoie şi de inel de centrare.
Pentru cine vrea să aprofundeze subiectul, recomand :
http://www.carbibles.com/tyre_bible.html (4 pagini cu foarte multe explicaţii utile despre roţi in general).
http://www.rimsntires.com/specs.jsphttp://wheel-konfigurator.rial.de/default.aspxhttp://www.vanzarianvelope.eu/calculator-anvelopeBonus , anvelope forţate pe jante :
http://www.tyrestretch.com/Sper ca postul meu să ajute ... pe cei interesaţi.