Prima pagină Tips & Triks Utile Dezbatere stil condus, intreţinere, fiabiliate

Dezbatere stil condus, intreţinere, fiabiliate

Cine ne ajută

Bog54 Avatar utilizator
Site Admin
Site Admin

Mesaje: 2880
Localitate: Bucureşti
Tipul: i30
Capacitatea cilindrică: 1,6/122 CP
Combustibil: Benzina
Anul fabricaţiei: 2008
Status: Omul de serviciu

Am deschis acest topic cu dorinţa de a-şi exprima fiecare părerea, în speranţa că poate ajuta unii membri, cu mai puţină experienţă în conducere.
Punctele vizate ar fi conducerea economică, uzura motorului, a ambreiajului, a franelor, a planetarelor, trenului de rulare ş.a.m.d. Am enumerat cele mai frecvente întrebări care circulă şi pe alte forumuri şi care de multe ori creează anumite defecţiuni ale maşinii şi neplăceri conducătorului auto.
Chiar dacă majoritatea membrilor ştiu cu ce sau cum se "mănâncă" şoferia, fiind un topic dechis vizibil şi vizitatorilor, consider că, informaţii în plus faţă de ceea ce cunoşte fiecare, sunt binevenite.

Despre motor
Conducerea auto subturată în încercarea de a face economie la carburant, dăunează sau nu?

Despre ambreiaj
Debreierea înainte de intenţia de frânare, dăunează vreunei componente? exp. planetară, ambreiaj, rulment presiune, spaţiu de frânare.
Atingerea/apăsarea pedalei de ambreiaj în staţionare la semafor sau în alte împrejurări decât în mers ce componente afectează?

Despre frâne
Frânarea brutală, subestimarea spaţiului de frânare în general, duce sau nu la uzarea plăcuţelor, ovalizarea discurilor?

Despre planetare
Plecările de pe loc în regim de forţă, accelerări puternice în viraje luate scurt, frânare bruscă fără debreiere sau cu?

Trenul de rulare
Este afectată vreo componentă la frânare violentă, la frânare în groapă, în viraj, la o presiune necorespunzătoare a anvelopelor, la o uzură a acestora, la o neechilibrarea a roţilor?

Întreţinere
Ajută spălarea des a maşinii şi ceruirea acesteia? Cum se protejează vopseaua în zonele cu vânt, faleze pentru a evita mătuirea prin sablare fina? Ştergerea imediată a rezidurilor lăsate de păsari?
Cu ce se şterg plasticile din interior? Cu ce se ung chederele sau alte componente de cauciuc pentru evitarea uscării, a îmbătrânirii?

Vă rog să-şi posteze fiecare părerea, eventual şi pentru alte elemente.
Sigur va fi un ajutor pentru unii conducători auto, mai ales pe cei începători.

Dannyboy Avatar utilizator
Site Admin
Site Admin

Mesaje: 5637
Localitate: Bucuresti
Tipul: i30
Capacitatea cilindrică: 1,6/115 CP
Combustibil: Motorina
Anul fabricaţiei: 2007
Status: Urăsc jigodiile!

Eu cred ca totul pleaca de la modul cum isi simte fiecare masina. Bineinteles, importanta e si experienta si numarul de km. parcursi.
Franarea se face mai eficient si mai economic avand cutia de viteze cuplata. Astfel frana de serviciu e ajutata de frana de motor.
Mi s-a insurubat o chestie in cap inca din scoala de soferi. Pecand de pe loc trebuie sa ajung cat mai repede la viteza de deplasare adecvata, dupa care merg constant. Pedala de ambreiaj este atinsa numai atunci cand se actioneaza maneta schimbatorului de viteze. In felul asta se evita uzura prematura a „soarelui” de pe placa de presiune precum si a rulmentului.
Un consum scazut se obtine mergand cu geamurile inchise, pentru ca se pastreaza aerodinamicitatea masinii. Prin patrunderea aerului in habitaclu se creeaza o forta de franare deoarece curentul de aer nu mai „curge” pe langa masina.
Spalarea (mai ales sub aripi) e benefica pentru ca se curata noroiul care se depoziteaza in nervurile tablei si care favorizeaza aparitia ruginei din interior spre exterior. Despre ceruire si polisare nu stiu ce sa spun pentru ca n-am folosit niciodata.

Bog54 Avatar utilizator
Site Admin
Site Admin

Mesaje: 2880
Localitate: Bucureşti
Tipul: i30
Capacitatea cilindrică: 1,6/122 CP
Combustibil: Benzina
Anul fabricaţiei: 2008
Status: Omul de serviciu

Conducerea subturată este clar că nu poate aduce beneficii motorului şi nu numai, catalizatorului cât şi valvei EGR.

Referitor la debreiere, sunt două practici.

1. Se debreiază înainte de frânare şi atunci scade tendinţa de angrenare a cutiei şi implicit a planetarelor, astfel că uzura în timp devine mai mică a acestora dar creşte timpul de frecare a ambreiajului. De ce? Pentru că în fracţiunea de secundă de debreiere când practic iese din presiune, motorul are o turaţie mai mare decât cutia--->planetare, care la acţionarea frânei pierde din turaţie iar diferenţa de turaţie se regăseşte în momentul declupării ferodoului de placa de presiune, un fel de patinaj. În această situaţie, ambreiajul în timp se uzează mai repede.

2. Nu se debreiază înaintea frânări (frână de motor), debreierea făcandu-se aproape de oprirea maşinii, se câştigă spaţiu de frânare. Motorul şi cutia--->planetarele având aceeşi turaţie (mică) practic elimină timpul de patinare şi atunci uzura ambreiajului în timp va fi mai mică. Există însă o altă uzură care va creşte în alte componente. Tendinţa de rotaţie a motorului, a cutiei, transmisiei la planetară şi implicit a roţii, întâlneşte opoziţie prin cuplarea ferodourilor pe discurile de frână şi uzura în timp va apărea mai repede asupra plăcuţelor de frână, discuri şi chiar planetarei, apare o oarecare tendinţă de torsiune.

Apăsarea pedalei de ambreiaj (picior greu) la staţionarea la semafor sau alte situaţii, creşte considerabil uzura ambreiajului, aşa cum a spus şi Danny mai sus.

Ambreiaj.gif


Umila mea părere :D
Nu aveţi permisiunea de a vizualiza fişierele ataşate acestui mesaj.

Bog54 Avatar utilizator
Site Admin
Site Admin

Mesaje: 2880
Localitate: Bucureşti
Tipul: i30
Capacitatea cilindrică: 1,6/122 CP
Combustibil: Benzina
Anul fabricaţiei: 2008
Status: Omul de serviciu

Întreţinerea luciului şi a vopselei este recomandat a se face prin spălarea frecventă a autoturismului, astfel ca atunci la atingerea acestuia cu mâna sau hainele, particulele de praf să nu mătuiască sau în cazul unora mai mari, să zgăriere vopseaua. Spălarea se face în primul rând cu apă abundentă pentru a elimina mizeria superficială şi a înmuia depunerile mai mari de noroi. Apa trebuie aplicată cu jet însă fără presiune la început deoarece dacă maşina este extrem de murdară, aplicarea jetului de apă cu presiune de la bun început poate duce la zgârierea vopselei. Se va spăla cu un burete special pentru spălarea maşinii sau lavete, mănuşi din microfibră cu absorbţie foarte mare şi care nu lasă scame. Întotdeauna aceste prosoape trebuie sa fie puţin umede. Pielea sintetică sau cea de caprioară reprezintă o alternativă viabilă, la fel şi alte cârpe făcute din bumbac 100%.
Ceruirea maşinii reprezintă un detaliu care trebuie luat în seamă deoarece, pe langă aspectul estetic frumos care îl aduce, aceasta ceară are un rol important de protecţie împotriva razelor UV, excrementelor de pasăre, substanţelor chimice.
Ceruirea se face cu maşina curată, uscată şi întotdeauna pe tabla rece.
Ceara naturală caranuba în special la culorile tari de genul roşu sau negru deoarece conferă culorii un aspect mai viu. Acest fel de ceară are însă şi un dezavantaj, faptul că durează destul de puţin - maxim 2 luni. În schimb, cerurile sintetice conferă o durabilitate ridicată de până la 6 luni chiar şi pe timp de iarnă.

Bog54 Avatar utilizator
Site Admin
Site Admin

Mesaje: 2880
Localitate: Bucureşti
Tipul: i30
Capacitatea cilindrică: 1,6/122 CP
Combustibil: Benzina
Anul fabricaţiei: 2008
Status: Omul de serviciu

Frânarea trebuie făcută progresiv şi de evitat frânarea bruscă. Expeienţa în condus, măsurată în anii de experienţă şi nr. de km parcurşi, în coabitare cu o atenţie distribuitivă şi aprecierea diferitelor situaţii, distanţe, posibilităţi de evitare, conducere preventivă, face ca aceste frânări să fie evitate. În aparenţă nu s-ar întâmpla nimic la o frânare bruscă, dar aplicând logica, încercăm să ne imaginăm ce componente sunt solicitate în acel moment. O frânare bruscă poate duce la ovalizarea discurilor de frână, tocirea prematură a plăcuţelor de frână, a cauciucurilor şi nu în ultimul rând solicitări asupra articulaţiilor autoturismului. În momentul frânării, forţa de inerţie a celor 1,5 t colaborat cu viteza autoturismului, face ca să existe presiuni pe elementele de suspensie, bucşi etc.
f.jpg
. Bineînţeles sunt normale şi sunt luate în calcul aceste forţe la fabricarea maşinii dar eu vorbesc de o exploatare cât mai economică pentru buzunarele noastre şi pentru o exploatare cât mai îndelungată a autoturismului fără probleme tehnice.
Şi eu exagerez în anumite situaţii dar sunt conştient de ceea ce se întâmplă şi că mai târziu voi suporta cosecinţele din buzunarul meu. "Mersul bătrâneşte" este calea cea mai bună pentru prelungirea vieţii componentelor şi implicit evitarea uzurii premature a lor.
Frânarea în groapă sau pe buza ei trebuie evitată în totalitate. Sunt situaţii când este necesar să o facem dar atunci se va face numai la viteză de relanti. Şocul frânării în groapă, ridică considerabil deteriorarea anumitor elemente şi chiar mai mult, locurile în care elementele de caroserie se îmbină cu puncte de sudură sau adeziv (mastic), capătă încetul cu încetul joc, uneori ajungând după un timp, să creeze disconfort (zgomote) sau infiltraţii de apă.
Nu aveţi permisiunea de a vizualiza fişierele ataşate acestui mesaj.


Mesaje: 1
Tipul: i40
Capacitatea cilindrică: 1698
Combustibil: Motorina
Anul fabricaţiei: 2013
Buna ziua.
Sunt proprietarul unui i40,an fabricatie 2013,c.c. 1.7 , 136 cp si as dori niste recomandari vizavi de schimbarea vitezei si la ce turatie daca se poate.
Multumesc anticipat

Dannyboy Avatar utilizator
Site Admin
Site Admin

Mesaje: 5637
Localitate: Bucuresti
Tipul: i30
Capacitatea cilindrică: 1,6/115 CP
Combustibil: Motorina
Anul fabricaţiei: 2007
Status: Urăsc jigodiile!

Se recomanda schimbarea treptei in jurul valorii de 3000. Cel mai bine e sa experimentezi pana incepi sa simti masina, sa vezi cand se comporta cel mai bine. Sa nu-ti fie teama, sunt motoare de turatie, de la 3000 in sus incepi sa le simti ce sunt in stare.


Înapoi la Utile

cron