.. nu-i pe scurt, nu-mi merge link-ul...
este editorialul de ieri de la ProMotor
Schimbarea drastică de imagine a maşinilor Hyundai m-a bulversat. Într-atât încât am făcut o eroare legată de cel mai nou model lansat de coreeni: Avante.
Atunci când noul Hyundai Avante a fost lansat oficial în Coreea, la finalul lunii aprilie, m-am grăbit să afirm că este vorba de aceeaşi Mărie cu altă pălărie - adică noul Accent, lansat cu numai câteva zile înainte în China, sub denumirea de Hyundai Verna.
Eroare, însă. La o privire (mult) mai atentă se poate observa că există o diferenţă de gabarit între cele două maşini. Lucru pe care nu l-am observat la timp, fiind acaparat de observarea diferenţelor de design între cele modele.
De ce această eroare? (corectată în urma vigilenţei userilor, cărora le mulţumesc şi le cer scuze pe această cale)
1. Adaptare prea rapidă
Până acum am subapreciat capacitatea coreenilor de a se adapta pieţei, deoarece consideram Hyundai o marcă low-cost, cu maşini relativ fade şi cu un raport preţ/echipare interesant. Noile (şi bulversantele) Hyundai ix35 şi Hyundai Sonata au fost de natură să îmi crească puţin interesul pentru coreeni, dar nu să îmi schimbe fundamental opinia iniţială.
Prin urmare, am fost destul de convins că noul Avante este doar o versiune redesenată a lui Verna, concepută pentru alte pieţe - lucru pe care îl aplică majoritatea producătorilor auto, care activează pe mai multe continente cu aceleaşi modele, dar adaptate. Am fost indus în eroare şi de faptul că vorbim de poze făcute la saloane, sub luminile reflectoarelor, dar şi de graba cu care le-am parcurs vizual.
În plus, mi se părea improbabil ca Hyundai să lanseze două modele total diferite la doar câteva zile distanţă. Poate, dacă am fi vorbit despre categorii fără nici o legătură, ar fi fost plauzibil, însă aici vorbim de două sedanuri în stil coupe-cu 4 uşi, foarte apropiate din punct de vedere conceptual.
Practic, Hyundai aş putea spune că este singurul constructor care oferă trei coupe-uri cu patru uşi în acest moment! Lucru care sună foarte ciudat.
2. Ciclu de viaţă prea mic al modelelor
Actualul Hyundai Accent este la a treia generaţie, fiind lansat în 2005. Prima generaţie a fost produsă între 1995 şi 1999, iar cea de-a doua între 2000 şi 2005. Prin urmare, cicluri de viaţă foarte scurte, dar şi denumiri diferite, în funcţie de continentele pe care era comercializat acest model - printre denumiri, şi "Verna".
Aşa încât proaspătul lansat Verna era clar că va înlocui actualul Accent, a cărui carieră va ajunge la aproape 6 ani în 2011.
Pe de altă parte, Hyundai Elantra a fost lansată iniţial ca Lantra, prima generaţie fiind produsă între 1990 şi 1995, a doua, mai rotunjită, între 1995 şi 2000, cea de-a treia între 2000 şi 2006. Cea de-a patra a apărut în 2007, însă aceasta nu a mai fost oferită pe piaţa europeană, unde coreenii au considerat că Hyundai i30 va face mai bine faţă concurenţei.
Iar pasul logic mă gândeam că va fi un sedan bazat pe i30, destinat pieţei europene, plasat între noul Accent şi noua Sonata. Dar, revenind la punctul 1, cum putea să fie acest sedan lansat aproape concomitent cu noul Accent?
Ei, uite, că s-a întâmplat chiar aşa, chiar dacă s-a ajuns la situaţia în care ciclul de viaţă al ultimei generaţii să dureze doar 4 ani! Aproape incredibil, nu? Mai ales că nu e vorba de "noul Golf 6", un Golf 5 versiune 2.0, ca să folosim termeni de internet, ci de un Elantra complet redesenat, atât la exterior, cât şi la interior, dar şi cu un pachet tehnic updatat serios.
3. Neacordarea atenţiei cuvenite programului 24/7 version 2.0
Acest program a fost anunţat de coreeni o dată cu lansarea noului SUV Hyundai ix35, care, trebuie să recunosc, a cam rupt gura târgului în materie de design inovativ (mai ales dacă facem comparaţia cu Tucson sau Santa Fe).
Programul presupune lansarea a nu mai puţin de 7 noi modele într-o perioadă de 24 de luni. Şapte modele total noi în decurs de numai 2 ani! (neluând în considerare facelifturile). Un lucru pe care, mai ales în condiţii de criză, nu îl credeam posibil. Mai ales din partea unei mărci pe care, după cum am recunoscut la punctul 1, o subapreciam.
Prin urmare, iată-ne în situaţia în care Hyundai a lansat deja 4 modele total noi (ix35, Sonata, Verna şi Avante) în doar 8 luni. Nu e de mirare că vânzările începutului de an 2010 în USA sunt în creştere (în principal graţie SUV-ului ix35 şi coupe-ului cu 4 uşi Sonata) sau că Hyundai este considerat brandul cu cea mai rapidă ascensiune pe o piaţă exigentă cum este cea a Germaniei.
Lucruri pe care nu le-am luat în considerare.
Concluzie
Aşadar, noul Hyundai Avante nu este doar un Accent redesenat, ci va înlocui actualul Elantra. Şi este mai mult decât probabil să ajungă, din nou, în Europa, unde va avea de înfruntat concurenţi precum Chevrolet Cruze, Renault Fluence sau Volkswagen Jetta (modele care vor fi clar depăşite la capitolul design).
Dacă e scuzabilă sau nu eroarea, nu cred că este esenţial. Mai ales că a fost reparată.
Acest episod, însă, m-a făcut să realizez că trebuie să acord o atenţie mult mai mare evoluţiei pieţei auto, care, pe nesimţite, a început să aibă o viteză mult mai mare de derulare.
Şi primul pas va fi să urmăresc mult mai interesat răspunsul pe care îl vor da principalele concerne auto expansiunii Hyundai. Fără a încerca să fac reclamă ascunsă brandului coreean, trebuie să le spun: BRAVO!